Zaledwie 150 km od Łodzi powstają tysiące komputerowych sterowników i systemów, które już teraz pozwalają kontrolować pociągi poruszające się z prędkością do 500 km/h. Tak, to nie pomyłka – już teraz mamy polską technologię w postaci eurobalis, które w mgnieniu oka komunikują się z pociągiem w sekundę pokonującym 140 metrów. Trzy projekty dla Kolei Dużych Prędkości, technologia ETCS poziomu 2 oraz trzy setki skomputeryzowanych stacji – to wiano, z którym Kombud Group staje do wyścigu o KDP w Polsce
– Dzięki inwestycjom ze środków unijnych stworzyliśmy potencjał produkcyjny pozwalający nam konkurować z zagranicznymi koncernami, które swoją pozycję technologiczną, finansową i organizacyjną budowali po bezpiecznej stronie żelaznej kurtyny. Korzystali również z bezpiecznego państwowego finasowania, w przeciwieństwie do obecnej sytuacji, gdzie każda złotówka na infrastrukturę jest wydawana w trybie konkurencyjnym – mówi Artur Szumisz, członek zarządu Kombud Group i prezes zarządu Metroprojekt.
Pierwsze wdrożenie komputerowych systemów produkcji Kombud miało miejsce właśnie w Łódzkiem, na niepozornej stacji w Drzewicy. Na ówczesne czasy był to przełom – pierwszy polski, komputerowy system sterowania ruchem kolejowym. Dzisiaj to nadal jeden z najdłuższych odcinków linii kolejowej w Polsce sterowanych z jednego Lokalnego Centrum Sterowania. Blisko 100 km z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego jest zabezpieczonych właśnie przez urządzenia wyprodukowane w Kombud Group. Dzisiaj, po dwunastu latach takich stacji jest w Polsce ponad 300!
Jednym z najważniejszych wkładów merytorycznych w prowadzonym procesie projektowania Kolei Dużych Prędkości są trzy projekty realizowane przez Metroprojekt:
- Jako pierwsza firma w Polsce Metroprojekt uzyskał – na zlecenie CPK – pozwolenie budowlane dla KDP – tunelu w Łodzi, który jest najbardziej zaawansowanym realizacyjnie elementem systemu.
- Kolejne zamówienie dotyczy opracowania wyjazdu z Warszawy w kierunku Łodzi w ramach linii "Y". Projekt obejmuje ponad 60 km linii kolejowej o prędkości maksymalnej 350 km/h, w tym 10- kilometrowy tunel, który powstanie pod Warszawą w technologii TBM, z prędkością projektową 250 km/h.
- Metroprojekt jest również liderem konsorcjum, które przygotowuje koncepcję projektową dla systemu zasilania 2x25kV wraz z jego interfejsem do Krajowego Systemu Energetycznego. Będzie on systemem docelowym dla KDP oraz kierunkowym dla całej sieci kolejowej w Polsce.
Niezbędnym elementem umożliwiającym zasilenie przyszłych Kolei Dużych Prędkości odpowiednimi potokami pasażerskimi są konwencjonalne linie kolejowe. W Łodzi trwa
już budowa historycznego tunelu średnicowego, który przełamie podział jeszcze z epoki zaborów i połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Ruch na tej drugiej stacji kontrolują komputerowe systemy Kombudu. W regionie łódzkim Zakłady Automatyki Kombud wyprodukowały i dostarczyły urządzenia i systemy dla ponad 120 lokalizacji. Liczba ta obejmuje 14 komputerowych systemów stacyjnych – w tym kluczową z perspektywy polskiej gospodarki linię kolejową nr 131, a także LK nr 14 Zduńska Wola – Pabianice – Łódź. Ponadto, w Łódzkiem blisko setka przejazdów kolejowo-drogowych jest zabezpieczona przez sygnalizację Kombudu.
– Jesteśmy gotowi na skok technologiczny oraz dostarczanie kolejnych urządzeń, do których kod źródłowy powstaje w Polsce i które możemy utrzymywać przez dekady bez obaw o zmieniające się uwarunkowania geopolityczne i rynkowe. Konsekwentnie przygotowujemy się do pełnej obsługi KDP, a współpraca z producentami z Hiszpanii i Korei ułatwia nam zrozumienie wyzwań, które czekają nas w przededniu uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce – dodaje Artur Szumisz.